top of page

הגן כחברת חיים

עודכן: 17 במרץ 2021

סביבה עשירה בצמחיה ובבעלי חיים יוצרת שווי משקל אקולוגי שבו חשיבות רבה לכל פרט ופרט. גם יצורים המוגדרים על ידנו כ"מזיקים" נזקם לגינה מועט כאשר הם מקיימים אוכלוסיה ביחס סביר. לחלק מבעלי החיים בגינה תפקיד חשוב בוויסות אוכלוסיות החרקים הנחשבים מזיקים בגינה.





ציפורים

ריבוי ציפורים בגן מעניק לנו גם הנאה אסטטית וגם מווסת את התפתחות החרקים.

על דרכים שונות למשיכת ציפורים לגינה קראו במאמר ציפורים בגינה

קיפודים

הקיפודים בגינה הם שותפים חשובים לגנן, אם כי לעיתים קרובות סמויים מהעין. הם פעילים בחושך וניזונים מחלזונות, חרקים, גורי נברנים ועוד. כדי לעודד את אוכלוסיית הקיפודים בגינה ננקוט בצעדים הבאים:

מכיוון, שהקיפוד זקוק לשטחי מחיה גדולים, נפתח פתחים קטנים בין גינות השכנים. קיפודים אוהבים לשתות. אגני שתייה נמוכים בגובה הקרקע עשויים לעזור. נשאיר ערמות עלים, סבך שיחים נמוך או גלי אבנים, שישמשו עבור הקיפוד כמקומות מסתור. נמנע משימוש בקוטלי חרקים, העלולים לגרום להרעלת משנה של הקיפוד. לא נאכיל את הקיפודים, ולא נגע בגורי הקיפודים למרות שהם כה חמודים.

דו-חיים

צפרדעים וקרפדות ניזונים מחרקים שונים, תולעים וחלזונות ערומים. ואילו אילניות ניזונות מזחלים ומכנימות. נוכל בקלות ליצור אוכלוסיה מפותחת של דו-חיים בגינה בעזרת בריכת נוי. מפתיע לגלות כיצד ברכה, אפילו קטנה מאוד, מושכת, לאחר זמן קצר, מגוון רחב של יצורים לגינה, אשר הבולטים שבינם הם כמובן צפרדעים וקרפדות. יתכן ותשמחו לדעת שבכך אתם תורמים במשהו לאוכלוסיית הדו-חיים בארץ, שהולכת ונעלמת עקב זיהום והתמעטות מקורות המים. זכרו, שכמו כל היצורים החיים בגינה, גם הם עלולים להיפגע מחומרי הדברה. לאלה ממכם, החוששים מקרקורם הערב נסו למקם את הברכה בפינת הגן הרחק מחלונות הבית.

שלשולים

ליצורים אלו, המכונים גם "תולעי גשם", תרומה עצומה לפוריות הקרקע. הם מאווררים את הקרקע במחילותיהם ומשפרים את איכותה בכך שהם מעבירים אותה דרך מערכת העיכול שלהם והופכים את חומרי המזון שבה זמינים לצמחים.

נוכל לעזור לשלשולים במלאכתם על ידי הימנעות מדשנים כימיים (הפוגעים בעורם) ומחומרי הדברה, המפוזרים על פני הקרקע כנגד חלזונות, זחלים ונמלים.

חיפוי הקרקע מועיל לשלשולים בכך, שהוא מוריד את חום הקרקע, שומר על לחות השכבה העליונה, ומגן על השלשול בפני אויבים טבעיים כמו ציפורים, קיפודים ודו-חיים.

מפאת חוסר מידע ומקום, לא נוכל לסקור את כל היצורים החיים במערכת האקולוגית של הגינה הביתית אולם, סביר להניח, שלכולם חשיבות רבה ביציבות המערכת. כדאי, אם כן, להימנע מהשמדת בעלי חיים בגינה, ככל האפשר, גם אם אין אתם יודעים את תועלתו של פרט זה או אחר. זכרו: הסיסמה, אולי החשובה ביותר, של הגינון האקולוגי אומרת: "שב ואל תעשה".



126 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page