top of page

מטפסים עונתיים

מטפסים עונתיים כולם מכירים את הטופח הריחני (אפונה ריחנית) וכובע-נזיר גדול, המשמשים גם כמטפסים בעונת החורף. אולם, המטפסים העונתיים של הקיץ, כמעט שאינם מוכרים. הוסיפו מימד של גובה לערוגת העונתיים בעזרת שתילת מטפסים על גדר, על חומה או על מגדלים מאולתרים מקרשים או מבמבוקים (חשוב שהמגדלים או החצובות יהיו חזקים ויוכלו לשאת משקל רב). שילובים של כמה מטפסים יחד יכול בהחלט ליצור אפקט מעניין, אם כי לעיתים עלול אחד המטפסים לחנוק את האחרים.




לפופית קוומוקליט Ipomoea quamoclit מטפס עדין למראה אך נמרץ למדי בעל עלווה דקה ומנוצה ופרחים קטנים בצבע אדום בוהק. מתאים לשמש מלאה או לחצי יום שמש ומטפס במהירות רבה על כל דבר שהוא יכול להתלפף עליו. זורע את עצמו ונובט שוב לאחר שנה



לפופית X מולטיפידה Ipomoea × multifida דומה מאוד ללפופית קוומוקליט אך נבדל ממנו בעלוותו המנוצה פחות ובפרחיו הגדולים והבולטים יותר.





לפופית לובטה (מינה לובטה) )Ipomoea lobata (Mina lobata מתנהג בדומה לקודמיו, פריחה מענינת .




תונברגיה מכונפת Thunbergia alata אומנם, מטפס נכרך זה הוא צמח רב-שנתי המתייבש בחורף ומתחדש באביב, אולם, קצב הגידול המהיר שלו, ומימדיו הקטנים יחסית, מאפשרים בהחלט להשתמש בו כמטפס עונתי. אפשר גם לגזום אותו חזק בחורף ולגדל במקומו מטפס עונתי חורפי עד לאביב. פורח בכתום או לבן קרם עם לוע שחור, זקוק לשמש מלאה או חצי יום שמש ולהשקיה שופעת. סובל לעיתים מאקריות. לפני שנה הגיע לארץ זן חדש עם פרחים בצבע חום-ורוד ששמו 'אפריקאן סאנסט'



קליטוריה טרנטית Clitoria ternatea מענין כיצד תתמודד ועדת השמות העברים עם שם זה (לינאוס השובב). עדיין לא ברור האם מטפס חדש זה מצליח להתחדש לאחר החורף שלנו. עם זאת, הוא מצטיין בקצב צימוח מהיר מאוד ולכן ניתן בהחלט להשתמש בו כמטפס עונתי. פורח בכחול, לבן או ורוד מאמצע הקיץ עד סוף הסתיו. שמש מלאה או חצי יום שמש או צל עם מעט שמש.

320 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page